آشنایی با تقویم تولید محتوا و بخش‌های مختلف آن

تقویم تولید محتوا به زبان ساده جدولی است شامل برنامه‌ریزی روزانه برای تولید‌کنندگان محتوا و ساماندهی پروژه‌های تولید محتوا که معمولا توسط مدیر تولید محتوا انجام می‌شود. این جدول برنامه‌ریزی بخش‌های مختلفی دارد و به تیم محتوا کمک می‌کند که مطابق با یک برنامه دقیق و منظم به وظایف خود بپردازند و چگونگی توزیع محتوا در طول سال را ببینند.

تقویم محتوا در واقع یک نقشه راه برای بهتر انجام دادن وظایف گسترده و متنوع تولید محتوا است. از ابزارهای کلیدی برای سازماندهی استراتژی بازاریابی محتوا و از زیربناهای تولید محتوا، همین تقویم محتوا است.

مدیران در هر حوزه‌ای به دلیل وظایف گسترده‌ای که به آنها محول شده است، نیاز به زمان‌بندی و برنامه‌ریزی برای کارهایشان دارند. به همین دلیل مدیر محتوا برای استفاده بهینه از زمان و به بهترین شکل انجام دادن وظایف خود ناگزیر به ایجاد تقویم محتوا است.

در نگاه اول تنظیم یک تقویم تولید محتوا کار ساده‌ای به نظر می‌آید اما در حقیقت قرار دادن عناوین مختلف با توجه به نیاز مخاطبان و شناخت آنها و اختصاص دادن تاریخی سنجیده برای انتشار یک سال محتوا کاری بس پیچیده و زمان‌بر است.

قبل از تولید محتوا و ایجاد تقویم محتوا باید این را در نظر داشت که برای دستیابی به چه میزان ترافیک در وب‌سایت و چه اندازه مشتریان در هر ماه برنامه‌ریزی شده است و در پایان میزان ترافیک و مخاطبی که به دست آمده چه مقداری است.

به طور کلی با استفاده از تقویم محتوا در پایان یک سال باید انواع اقدامات و بازخوردها را تحلیل و بررسی کرد. این کار از آن جهت ضروری است که باید مشخص شود چه شکل محتوایی و چه عنوان و جزئیاتی برای دستیابی به اهداف سازمانی و پاسخگویی به نیاز مخاطبان مناسب است. بنابراین برای ایجاد یک تقویم محتوا باید یک برنامه مدون و دقیق برای دریافت بازخورد از مخاطبان و اصلاح آن وجود داشته باشد.

"<yoastmark

ابزارهای ایجاد تقویم تولید محتوا

برای ایجاد یک تقویم محتوا در سطح ساده می‌توان از ابزارهای متعددی استفاده کرد که در زیر به آنها اشاره شده است.

 Google Sheet

Excel

Word

Hubspot

"ابزارهای

اما در سطوح بالاتر می‌توان با استفاده از موارد زیر به طور مستقیم به ایجاد تقویم محتوا پرداخت.

  1. تقویم‌های مبتنی بر سیستم آنلاین
  2. پلتفرم‌های آماده تقویم‌های دیجیتالی

بخش‌های مختلف یک تقویم محتوا

1. عنوان یا موضوع محتوا: این بخش که مهم‌ترین بخش تقویم تولید محتوا است؛ نشان می‌دهد که محتوای مورد نظر دقیقا در رابطه با چه موضوعی و با چه هدفی تولید شده است. برای انتخاب موضوع باید به این نکته توجه داشته باشید که عنوان برای محتوا باید بسیار سنجیده و مطابق با آیتم‌های مختلفی از جمله نیاز مخاطبان باید صورت گیرد.

2. تاریخ انتشار محتوا: این مرحله باید به نحوی باشد که شامل تمامی مراحل تولید محتوا از انجام اقدامات اولیه تا نوشتن، ویرایش، سئو و دیگر عناصر مورد نیاز شود. برای تعیین کردن تاریخ انتشار تعطیلی‌ها هم مشخص می‌شود و مطابق با آنها تاریخ‌ها چیده می‌شوند

3. پرسونای مخاطب: پرسونا به مجموعه‌ای از ویژگی‌ها، الگوهای فکری و رفتاری و خواسته‌های مخاطب فرضی اشاره دارد. به زبان ساده شناخت پرسونای مخاطبان یعنی اینکه به حدی به آنها اشراف داشته باشیم که ویژگی‌ها، ترجیحات و خواسته‌های آنها را بشناسیم و با توجه به آنها اقدام به فعالیت کنیم.
شناخت مخاطب مربوط به قبل از ایجاد تقویم تولید محتوا است و عموما در تدوین استراتژی محتوا مشخص می‌شود. اما بهتر است در تقویم نیز به صورت خاص مشخص شود که محتوای تولید شده برای چه کسانی تولید شده و این مخاطب از کجا و چگونه باید اطلاعات مورد نظر خود را به دست آورد و با این محتوا مواجه شود.

4. نویسنده محتوا: با توجه به تخصص، تجربه و علاقه تولید‌کنندگان محتوا باید نویسنده مناسب انتخاب شود. در صورتی که محتوا توسط کسی تولید شود که متخصص و علاقه‌مند آن حوزه است، از کیفیت بالایی برخوردار خواهد بود. بنابراین انتخاب نویسنده مناسب با حوزه مورد نظر نیز کار ساده‌ای نیست.

5. فرمت محتوا: هر محتوا انواع مختلفی از جمله محتوای متنی، محتوای ویدیوئی، پادکست، اینفوگرافی و… دارد. با توجه به اینکه فرمت هر محتوا از چه نوعی باشد، اصول رعایت شده در آنها متفاوت می‌شود.

6. کانال انتشار محتوا: دانستن این نکته بسیار مهم است که محتوای منتشر شده در چه کانالی با چه ویژگی‌هایی منتشر می‌شود. دانستن این مورد برای نویسنده در بسیاری از موارد به ایده گرفتن منجر می‌شود.

"<yoastmark

12 ضرورت برای استفاده از تقویم محتوا

موارد بسیاری ضرورت ایجاد و استفاده از تقویم تولید محتوا را توضیح می‌دهد. در ادامه به 12 مورد از آنها اشاره می‌شود.

1. این تقویم باعث نظم بخشیدن به وظایف و سازماندهی فعالیت‌های گسترده روزانه، ماهانه و سالانه افراد تیم بازاریابی محتوا می‌شود.

2. استفاده از این تقویم باعث صرفه‌جویی در انرژی و زمان تولید‌کننده محتوا و به طور کلی تیم بازاریابی محتوا می‌شود.

3. تقویم تولید محتوا باعث تسهیل مدیریت منابع جهت تولید و تبلیغ محتوا می‌شود.

4. در تقویم محتوا علاوه بر لیست کردن انواع محتواها، افراد می‌توانند چگونگی توزیع آنها را در طول ماه و یک سال به صورت واضح ببینند و با توجه به روند آن برنامه‌ریزی کنند.

5. انتخاب کلمات کانونی درست در تقویم تولید محتوا منجر به ایده‌پردازی و در نهایت بهینه‌سازی محتواها می‌شود.

6. با استفاده از این تقویم شکاف‌ها و محدودیت‌های موجود در برنامه نمایان و اصلاح آنها ساده‌تر می‌شود.

7. با ایجاد تقویم تولید محتوا به طراحی محتوای مورد نظر برای آینده بلاگ کمک شایانی می‌شود.

8. به دلیل اینکه برای تعیین تاریخ انتشار هر محتوایی فکر شده عمل شده است، محتواها در بهترین زمان برای مخاطبان آماده می‌شود.

9. با تقویم محتوا تاریخ‌های انتشار فراموش نمی‌شوند و نویسندگان مطابق با زمانی که برای آنها در نظر گرفته شده است شروع به نوشتن می‌کنند .

10. این تقویم منجر به ایجاد هماهنگی بین اعضای تیم کلی دیجیتال مارکتینگ می‌شود.

11. تقویم تولید محتوا باعث جلوگیری از ایجاد محتوای تکراری و اتلاف زمان می‌شود.

12. باعث می‌شود محتواهای تولید شده با تاریخ‌های مهم هماهنگ شود و محتواهای مناسبتی نیز تولید شود.

"<yoastmark

سخن پایانی در مورد تقویم محتوا

تنها ایجاد محتوا و نوشتن آن مهم نیست. در واقع نکته مهم در مورد محتواها این است که در زمان مناسب خود و به بهترین شکل تولید شوند. برای محقق کردن این نکته کلیدی استفاده از تقویم تولید محتوا باید از ضروریات یک تیم بازاریابی محتوا باشد.

پس برای نوشتن یک تقویم محتوای مناسب و کاربردی با نکاتی که در مورد آن در این مطلب گفته شد، اقدام به ایجاد آن کنید یا آن را بهبود بخشید.

نوشته آشنایی با تقویم تولید محتوا و بخش‌های مختلف آن اولین بار در نوین مارکتینگ. پدیدار شد.